Prikbord

Nieuws & agenda


Verrijkingsgroep
9 december

Vandaag zijn er weer mooie stappen gezet met de kinderen in de verrijkingsgroep. We geven jullie graag een kijkje in het proces: 

Groep 1-2
De kinderen van groep 1-2 zijn vandaag aan de slag geweest met het onderwerp “drijven” en “zinken”. Ze hebben de spulletjes gesorteerd. Wat kan er volgens de kinderen drijven? En wat zinkt er? Vervolgens hebben ze een bolletje klei gekregen. Dit zakte direct naar de bodem. De kinderen hebben toen de opdracht gekregen om de klei van vorm te veranderen, zodat het bleef drijven. Ze hebben er een kommetje van gemaakt. Al het water bleef gelukkig uit het kommetje! Volgende week gaan we hier mee verder. 

Groep 3-4
Het project waar de leerlingen van groep 3-4 de komende weken aan werken is het project “menu”. Het is bijna Kerstmis. Met de kinderen is stilgestaan bij het woord “driegangenmenu”. Wat is dit nu eigenlijk? Waar bestaat het uit? Een driegangenmenu bestaat uit een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Samen zijn we een menukaart gaan ontwerpen met deze gerechten. Volgende week gaan wij bedenken wat de gerechten kosten en gaan we op zoek naar recepten van deze gerechten. Ook gaan we een boodschappenlijstje maken en kijken hoeveel geld we nodig hebben, want na de vakantie gaan we een echt recept maken (afmeten en wegen) en hiervan smullen! Mmmm.. 

Groep 5-6 en 7-8
Groep 5 t/m 8 legt voor nu vooral de focus op het plannen en evalueren van de werkjes van Levelwerk. Elke donderdag maken ze samen met juf Kirsten en meester Martijn een nieuwe planning voor de week erna. Er wordt bekeken welke taken en smartgames er zijn en de kinderen maken een inschatting hoe lang ze over een bepaalde taak doen. De eerder gemaakte taken worden besproken en geëvalueerd. Verder hebben de leerlingen aan het begin van de periode een doel voor zichzelf gesteld. Hier wordt voortdurend aan gewerkt en op teruggeblikt. 

Groep 5 t/m 8 is bezig met het project bruggen. Eerst hebben ze zelf van papier een stevige brug proberen te maken. De brug is met gewichtjes getest. Wanneer de brug niet stevig genoeg was, mochten ze op onderzoek gaan om te kijken hoe de brug steviger gemaakt kon worden en hun ontwerp aanpassen. Zo kwamen we er achter dat de driehoekconstructie de stevigste constructie is. Verder zijn we aan de slag gegaan met tegenstellingen en hebben we een brug met tegenstellingen ontworpen in een tekenopdracht. Bijvoorbeeld: nieuw – oud, arm – rijk, vrolijk – saai, groot – klein. Daarnaast zijn we op onderzoek gegaan op internet over bruggen in Maastricht. Hoe zien de bruggen eruit? Wanneer zijn ze gebouwd? Wat is er speciaal aan? Welke constructie is gebruikt? Hier gaan we volgende week nog mee verder. 

Met vriendelijke groet, 

Juf Kirsten & Meester Martijn

Terug naar overzicht

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren